Projektarbeiten (WING)
Projektarbeiten (WING)
Bitte beachten: Bewerbungen für Projektarbeiten wurden bis 28.8.2024 angenommen. Derzeit ist keine Bewerbung mehr möglich.
- Bitte reichen Sie Ihre Bewerbung zwischen dem 09. und 28. August 2024 ein.
- Einige Bewerber werden zu einem kurzen Online-Meeting eingeladen.
- Eine positive oder negative Antwort auf Ihre Bewerbung wird spätestens bis zum 30. August mitgeteilt.
- Die Interessensbestätigung der Bewerber wird spätestens bis zum 7. September mitgeteilt.
- Die Betreuung der Projektarbeit beginnt zu Beginn des Wintersemesters.
- Die endgültigen Forschungsthemen werden in einem ersten Treffen besprochen.
Bitte senden Sie Ihre Bewerbung per E-Mail direkt an Rabab Saleh und fügen Sie die folgenden Dokumente bei:
- Ein aktueller Lebenslauf.
- Ihr Kurszeugnis aus CAMPO.
- Ein Word-Dokument, das Folgendes enthält:
- Kurzes Motivationsschreiben (max. 400 Wörter), in dem Sie Ihre Motivation für die Forschung zu nachhaltigen Technologien darlegen. Erwähnen Sie außerdem Ihre methodischen (z. B. qualitativen, quantitativen) Ansätze und die Software, mit der Sie vertraut sind.
- Ihr bevorzugtes Forschungsthema (nachhaltige E-Mobilitätstechnologien ODER nachhaltige Energietechnologien).
- Teilnahme an einem regulären Projektseminar.
- Sie sollten bereits eine Lehrveranstaltung am Lehrstuhl besucht haben oder parallel eine der Lehrveranstaltungen besuchen, die der Lehrstuhl im Wintersemester 2024/25 anbietet.
- Motivation und Leidenschaft für nachhaltige Technologien 🙂
Aktuelle Projektarbeiten:
Omar Abdelrahman |
He explores the complexities of the German electric vehicle charging infrastructure. He focuses on identifying the barriers hindering the widespread adoption of electric vehicles. By examining factors such as availability, accessibility, reliability, and compatibility of charging stations, his project provides insights for policymakers, industry stakeholders, and electric vehicle enthusiasts. The aim is to foster a cleaner and sustainable mobility landscape in Germany. |
Max Fenzl |
He addresses alternative drive technologies in the agricultural sector. He investigates the strengths and weaknesses of future trends in drive train engineering; specifically, its application in agriculture. His project thesis hence focuses on mobility future solutions and challenges in a less addressed sector. Thus, it provides insights for manufacturers of farming equipment as well as for their end consumers. |
Lea Nigl |
She explores business models for developing and operating the charging infrastructure for electric vehicles. She specifically investigates the key factors for successful customer segmentation and relationships. By conducting expert interviews, she aims to identify and analyze business models that add value in the sales domain. It provides insights for firms operating in the supply chain of charging stations, investors, and policy and decision-makers. |
Leon Poß |
He addresses sustainable business model innovations in the automotive industry. He focuses on BMW and Mercedes-Benz as case studies. The objective is to identify the key strategies these firms develop to align their overall business models with sustainability transitions. The aim is to provide an understanding of how automobile industry players innovate their sustainability practices and operations. His work serves the broader automotive industry with insights into the effective application of sustainable business models. |
Sven-Nicolas Ivens |
He explores the sociotechnical challenges in the user adoption of Vehicle-to-Everything (V2X) technologies. He focuses on understanding how benefits, usability, social approval, and support systems influence the acceptance and adoption of V2X technologies. The goal is to identify barriers that hinder user adoption and suggest strategies to enhance user acceptance. It provides insights for policymakers, designers, and stakeholders in the automotive and technology sectors, aiming to facilitate a smoother integration of V2X technologies into everyday use. |
Louis Habermeier |
He investigates the re-shoring of battery production to Europe, concentrating on strategies for automotive manufacturers to boost sustainability and efficiency in their supply chains. His analysis covers optimizing resource use, minimizing environmental impact, and enhancing operational processes to help firms meet their sustainability objectives while preserving their competitive edge. The goal is to offer valuable insights for policymakers, industry stakeholders, and car manufacturers. |